14
ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ
2018
screeneye.gr
No Comments 26 Views

Ida

idappppp

idappp

 Δράμα, 80′ Πολωνία 2013

του Πάβελ Παβλικόφσκι

Με τους Αγκάτα Κούλεζα, Αγκάτα Τσεμπουκόφσκα, Τζοάνα Κούλιγκ

 Έχοντας στις αποσκευές της τρεις  σημαντικές διακρίσεις , το βραβείο Fipresci στο φεστιβάλ του Τορόντο του 2013, το μεγάλο βραβείο στο φεστιβάλ του Λονδίνου της ίδιας χρονιάς και μια υποψηφιότητα για τα  βραβεία lux , κάνει  πρεμιέρα και στη χώρα μας   η τελευταία ταινία του διακεκριμένου Πολωνού σκηνοθέτη Πάβελ Παβλικόφσκι

 Στη μεταπολεμική Πολωνία της δεκαετίας του 60, μία 18χρόνη δόκιμη μοναχή ετοιμάζεται να πάρει τον όρκο του τάγματός της στο μοναστήρι που μεγάλωσε ως ορφανή. Η νεαρή  Άννα μαθαίνει πως έχει μία συγγενή εν ζωή, την αδερφή της μητέρας της, ονόματι Βάντα, και την οποία θα ήθελε να γνωρίσει πριν αφιερώσει τη ζωή της στο Θεό. Η Βάντα δεν διστάζει από την πρώτη στιγμή να αποκαλύψει στην ανιψιά της την αλήθεια: η  Άννα είναι Εβραία και το αληθινό της όνομα είναι Ίντα(Ida). Οι δύο γυναίκες αποφασίζουν να ταξιδέψουν στο πατρικό σπίτι της Άννας και να μάθουν για την τύχη των γονιών της στη διάρκεια του πολέμου.

Στο ταξίδι αυτό οι δύο γυναίκες έρχονται αντιμέτωπες με τους δαίμονές τους. Η Βάντα, πρώην εισαγγελέας και θιασώτης του κομμουνιστικού καθεστώτος, συναισθηματική και εξωστρεφής, πρέπει για πρώτη φορά να αναμετρηθεί με τις πληγές του παρελθόντος. Η εύθραυστη  Άννα, υπό το φως της νέας της ταυτότητας αλλά και της πληθωρικής προσωπικότητας της Βάντα , αλλάζει ρότα και επιλογές.

 IDA2

Υπό το βάρος της δυνατής ανθρώπινης ιστορίας των δύο γυναικών να ρίχνει τη σκιά της σε κάθε σκηνή του έργου, η Ida” του 2013 αποτελεί έργο άξιο προσοχής και αντιπροσωπεύει απόλυτα τη μεγάλη κινηματογραφική σχολή του Πολωνικού σινεμά, ανεξάρτητα από το γεγονός ότι ο 56χρονος Παβλικόφσκι έζησε τα περισσότερα χρόνια της ζωής του μακριά από τον τόπο καταγωγής του. Θέλοντας να αποτυπώσει πλήρως την μεταπολεμική ατμόσφαιρα, γυρίζει το φιλμ σε άσπρο και μαύρο φόντο, και χρησιμοποιεί τη ξεπερασμένη αναλογία οθόνης 1.37:1 academy, με τέτοιο τρόπο που να αισθάνεται κανείς ότι βλέπει έργο σύγχρονο. Την ίδια στιγμή ο  Παβλικόφσκι  θα στήσει μια επιβλητική ατμόσφαιρα άρτια αισθητικά εικόνων και εξαιρετικών κατά διαστήματα κοντινών πλάνων, στα πρότυπα του μεγάλου δασκάλου Αντρέι Βάιντα, προσδίδοντας στο φιλμ  ποιητική μελαγχολία και αποτυπώνοντας ταυτόχρονα το μεταβαλλόμενο ψυχισμό των δύο ηρωίδων του.

Ida, with Dawid Ogrodnik and Agata Trzebuchowska

Στη διάρκεια του ταξιδιού στην έρημη παγωμένη πολωνική εξοχή, καθώς ανασύρονται τα μυστικά του παρελθόντος, η σχέση των δύο γυναικών αλλάζει διαρκώς μορφή, αντιμετωπίζοντας η κάθε μία ξεχωριστά τη δική της αλήθεια. 

Ο σκηνοθέτης αποφεύγει τον εύκολο δρόμο  της  απλής αστυνομικής αφήγησης, και  πετυχαίνει να δημιουργήσει  ένα ψυχολογικό υπόβαθρο εσωτερικών εντάσεων, που φανερώνουν τις αντιθέσεις και τις συγκρούσεις των δύο χαρακτήρων. Η  ιδεαλίστρια μοναχή, αφελής ως προς τον πραγματικό κόσμο γύρω της, παρατηρεί ανέκφραστη την αυτοκαταστροφική θεία της, ενώ παλεύει με τη νέα της ταυτότητά και τους πειρασμούς της πραγματικής ζωής. Στο αισθαντικό σύμπαν που στήνει ο Παβλικόφσκι, μόνο τυχαία δεν μπορεί να θεωρηθεί η επιλογή της σχεδόν απόκοσμα όμορφης, με τα τεράστια αινιγματικά μάτια, πρωτοεμφανιζόμενης ηθοποιού Agata Trzebuchowska. Στον αντίποδα, η κυνική αλλά ανθρώπινη μέσα στις αδυναμίες της Βάντα (Agata Kulesza), αδυνατεί να αντιμετωπίσει τις πληγές του παρελθόντος, ενώ προσπαθεί να αφυπνίσει την ανιψιά της από τη μοναχική ζωή.

“Ida” από 30/10 στους κινηματογράφους σε διανομή Strada

Αφιέρωμα του Screeneye στον σκηνοθέτη του ” Ida” Πάβελ Παβλικόφσκι

RELATED ARTICLES

Επικοινωνία
Γενικό e-mail επικοινωνίας screeneyefilm@gmail.com Για αποστολή δελτίων τύπου κινηματογραφικών εκδηλώσεων cine-events@screeneye.net
Εγγραφείτε στο Newsletter μας
Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας για να μαθένετε πρώτοι τα τελευταία νέα μας!

Back to Top