15
ΜΑΡΤΙΟΥ
2020
screeneye.gr
No Comments 81 Views

Oταν οι αριστοκράτες πλήττουν ή απατούν ή συζητούν. Δριμύ κατηγορώ του Τζόνι Ντεπ

minamata1

Ανταπόκριση από το Φεστιβάλ Βερολίνου

Ιάκωβος Γωγάκης

malk

Malmkrog

Πρόκειται για έναν από τους πρωτεργάτες του μετα- κομμουνιστικού  ρουμάνικου κινηματογραφικού ρεύματος. Ο λόγος για τον  Κρίστι Πούιου( Η Οδύσσεια του Κύριου Λαζαρέσκου). Η νέα του ταινία  εγκαινίασε το νεοσύστατο διαγωνιστικό τμήμα της Μπερλινάλε (Encounters).
Ο Πουίου ξεκίνησε τη διεθνή του καριέρα του από το Βερολίνο.Το 2004 κέρδισε Χρυσή Αρκούδα για ταινία μικρού μήκους.

Το  “Malmkrog”, είναι έργο εποχής 200 λεπτών! και το σενάριο, το οποίο επιμελήθηκε ο ίδιος , στηρίζεται στις “τρεις συζητήσεις/διαλόγους ” του Ρώσου φιλοσόφου του 19ου αιώνα, Βλαντίμιρ  Σολοβιόφ. Συζητήσεις για τον πόλεμο, για το τέλος της ιστορίας και τη θεοκρατία.

Μολονότι ο Σολοβιόφ ήταν Ρώσος… και ο Πουίου είναι Ρουμάνος , η ομιλούσα γλώσσα των ηθοποιών,  είναι τα γαλλικά.
Ο Πουίου τοποθετεί το σκηνικό στην Τρανσυλβανία της Ρουμανίας, σε μια απομονωμένη έπαυλη, προς το τέλος του 19ου αιώνα.
Ένας φιλόσοφος και η  σύντροφός του, μία πιανίστρια, ένας πολιτικός και μία γυναίκα ενός στρατηγού,  συζητούν ακατάπαυστα .Για τον Πλάτωνα και τον Σωκράτη ( προς το τέλος), για τη χριστιανική ηθική(στην αρχή), για τον Αντίχριστο και τον πόλεμο.
Η ταινία χωρίζεται σε κεφάλαια( τα ονόματα των ηρώων).
Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης, είναι επηρεασμένος -θεωρητικά- από τα έργα του  θεατρικού  συγγραφέα  Αντόν  Τσέχωφ, αλλά πρακτικά ακολουθεί τη δομή  ταινιών  του  γαλλικό σινεμά. Υιοθετεί τη  φλυαρία του αγαπημένου Ερίκ Ρομέρ. Ταυτόχρονα το έργο παραπέμπει στην “ Κρυφή Γοητεία της Μπουρζουαζίας” του Μπουνιουέλ και στο “Πέρυσι στο Μάριενμπαντ” του Ρενέ. Την αριστοκρατία την κυριεύει η πλήξη. Και όταν οι αριστοκράτες πλήττουν, ή απατούν( όπως αποτυπώθηκε στις συγκεκριμένες ταινίες) ή συζητούν( επίσης χαρακτηριστικό γνώρισμα των συγκεκριμένων ταινιών). Στο έργο του Πουίου  δεν υπάρχει έρωτας.
Τα πρόσωπα μεταφέρουν ιδέες.

Λίγες πληροφορίες μπορούμε να συλλέξουμε για τις προσωπικότητές τους.

Η δομή του έργου μπορεί να φαντάζει αντι-κινηματογραφική και να υπάρχουν στιγμές  όπου ο θεατής γίνεται φορέας  ενός υψηλού επιπέδου ακαδημαϊκού λόγου, από την άλλη,  είναι η πρώτη φορά που μεταφέρονται οι ιδέες του Σολοβιόφ στη μεγάλη οθόνη. Ήταν ιδέες που προέβλεψαν τις  μεγάλες αναταραχές του 20ου αιώνα. Ο σημαντικότερος ρόλος, δίνεται στον τυφλό και κατάκοιτο ηλικιωμένο άνδρα. Κουβαλάει μαζί του πάμπολλους συμβολισμούς .
Η ταινία είναι για φεστιβαλική θέαση. Πιθανότατα να προβληθεί στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

minamata1

Minamata( εκτός συναγωνισμού)

Ο μποέμικος παράδεισος για τον κορυφαίο φωτογράφο Γουίλιαμ Γιουτζίν Σμιθ((1918-1978)… ήταν όνειρο απατηλό.
Τα χρόνια της ενασχόλησής του με τους θρύλους της νεοϋορκέζικης τζαζ, του φέστιβαλ Γούντστοκ   και η γνωριμία με τον Ντίλαν, εξαιρούνται.
Η Ιαπωνία τον στιγμάτισε. Από την αποστολή  στο Τόκιο την περίοδο του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου, κατέγραψε πρωτόλειο υλικό. Θα το βρει κανείς στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης.
Ταξίδεψε  ξανά στην Ιαπωνία και το ’61 και το ’71.Η τρίτη φορά  ήταν και η πιο τραυματική. Με τη γυναίκα του επισκέφθηκε το ψαροχώρι Minamata. Θα έμεναν εκεί για τρεις μήνες, έμειναν τρία χρόνια. Ο Σμιθ με τον φωτογραφικό του φακό κατέγραψε τις νευρολογικές ασθένειες, την παράλυση, την τύφλωση και τον θάνατο, νέων και ηλικιωμένων κατοίκων της περιοχής, εξαιτίας της έγχυση του υδραργύρου, από χημικό εργοστάσιο , που  δραστηριοποιείτο εκεί, από το 1908. Χιλιάδες ήταν τα θύματα και ανυπολόγιστες οι συνέπειες, σε πολίτες και στο περιβάλλον.

Ο  σκηνοθέτης Άντριου Λεβίτας κάλεσε  τον Τζόνι Ντεπ να ενσαρκώσει τον Σμιθ. Ο διάσημος ηθοποιός όχι μόνο αποδέχθηκε την πρόκληση, βοήθησε και στη χρηματοδότηση του έργου.
Πήρε κιλά, άφησε γενειάδα και ερμήνευσε έναν από τους πιο ταπεινούς ρόλους της καριέρας του.
Έγινε μια εξαιρετική επιλογή στο κάστινγκ και πέραν του πρωταγωνιστικού ρόλου, ενώ ο σκηνοθέτης χρησιμοποιεί και υλικό που παραπέμπει στο ντοκιμαντέρ. Το έργο  δεν αποτελεί μονάχα μια προσωπογραφία της τελευταίας περιόδου του Γουίλιαμ Γιουτζίν Σμιθ, αλλά ένα δριμύ κατηγορώ, για την αδιαφορία των Ιαπωνικών κυβερνήσεων, και του ξένου παράγοντα, να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα, έτσι ώστε να προστατευθούν οι κάτοικοι  και να κλείσει  έγκαιρα η βιομηχανία.
Κάτι μας θύμισε η συγκεκριμένη ιστορία(  Κορονοϊός).
Όπως λέχθηκε στην συνέντευξη τύπου από τον Τζόνι Ντεπ,  η χρήση υδραργύρου εξακολουθεί να αποτελεί μάστιγα στην Ιαπωνία.

RELATED ARTICLES

Επικοινωνία
Γενικό e-mail επικοινωνίας screeneyefilm@gmail.com Για αποστολή δελτίων τύπου κινηματογραφικών εκδηλώσεων cine-events@screeneye.net
Εγγραφείτε στο Newsletter μας
Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας για να μαθένετε πρώτοι τα τελευταία νέα μας!

Back to Top