22
ΑΠΡΙΛΙΟΥ
2024
screeneye.gr
No Comments 144 Views

ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ(AUGUST: OSAGE COUNTY)

august-osage-county-poster 1

 august_osage_county_1

Δραματική, 121΄, ΗΠΑ 2013

Σκηνοθεσία: Τζον Γουέλς

Με τους :Μέριλ Στριπ, Τζούλια Ρόμπερτς, Τζούλιαν Νίκολσον, Κρις Κούπερ, Γιούαν Μακ Γκρέγκορ, Μάργκο Μάρτιντεϊλ, Τζούλιετ Λιούις

Ο αλκοολικός ποιητής και συγγραφέας Μπέβερλι Γουέστον (Σαμ Σέπαρντ) εξαφανίζεται και η άρρωστη σύζυγός του Βάιολετ (Μέριλ Στριπ) που μένει μόνη στο σπίτι με την ινδιάνα υπηρέτρια καλεί σε βοήθεια τις 3 κόρες τους. Η μεγάλη κόρη Μπάρμπαρα (Τζούλια Ρόμπερτς) είναι η μόνη που δεν «χαρίζεται» στη σκληρή και πικρόχολη μητέρα της, σε αντίθεση με την πάντα συγκαταβατική μικρή αδελφή της Άιβι (Τζούλιαν Νίκολσον) και την επιπόλαια μεσαία Κάρεν (Τζούλιετ Λιούις), η οποία καταφθάνει εντυπωσιακά στην απομονωμένη οικογενειακή αγροικία της Οκλαχόμα, με νέο αρραβωνιαστικό (Ντέρμοτ Μαλρόνεϊ) και κάμπριο σπορ αυτοκίνητο!

Οι λεπτές ισορροπίες που κρατούν… οριακά «ενωμένη» την οικογένεια δεν διαταράσσονται ακόμη κι όταν η Βάιολετ εκστομίζει αδιακρίτως την μία προσβολή μετά την άλλη. Η αγωνία για την τύχη του πατέρα είναι εκείνο που μετράει περισσότερο για τις κοπέλες και τα υπόλοιπα μέλη της φαμίλιας (εν τω μεταξύ έχουν προστεθεί στο οικογενειακό κάδρο και η αδελφή της Βάιολετ με τον άντρα της), ώστε τους κάνει να δίνουν τόπο στην οργή και να μην απαντούν στην αυταρχική συμπεριφορά της Βάιολετ. Όταν όμως η αστυνομία της κομητείας Όσατζ, ανακοινώνει στην οικογένεια Γουέστον ότι ο Μπέβερλι αυτοκτόνησε, τότε αρχίζει η αντίστροφη μέτρηση για να βγουν στην επιφάνεια τα μυστικά, οι κακίες και τα ψέματα που ήταν θαμμένα για χρόνια.

 August-Osage-County

Πνιγηρό, σκληρό αλλά και στιβαρό οικογενειακό ψυχόδραμα με αρκετές ανάσες -πικρού πάντως- γέλιου, που είναι βασισμένο στο πολυβραβευμένο (Πούλιτζερ για την αρχική μυθιστορηματική μορφή του και 5 Τόνι αργότερα) θεατρικό έργο του ηθοποιού και συγγραφέα Τρέισι Λετς γύρω από τις σχέσεις αγάπης και μίσους των μελών μιας τυπικής αμερικανικής φαμίλιας από την Οκλαχόμα. Ο ίδιος ο συγγραφέας (τα γνωστότερα σενάρια του στο σινεμά ήταν τα κατάμαυρα «Bug» και «Killer Joe» που είχε σκηνοθετήσει ο Ουίλιαμ Φρίντκιν) έχει αναλάβει τη σεναριακή διασκευή του έργου του, μεταφέροντας αρκετή από τη θεατρική πρόζα των ηρώων του, στα καρέ του φιλμ.

Από την πλευρά του ο σκηνοθέτης Τζον Γουέλς, που είχε δώσει προ τριετίας μια εύστοχη αποδόμηση του αμερικανικού ονείρου με το «The company men», δυναμώνει κινηματογραφικά το στέρεο υλικό με τα υπέροχα πλάνα της απεραντοσύνης των μεσοδυτικών πολιτειών της Αμερικής, που συντείνουν στην αβάσταχτη μοναξιά των χαρακτήρων αλλά και την πολυεπίπεδη σκηνοθεσία του. Στα φαινομενικά καθημερινά ενσταντανέ κι εν μέσω μιας αφόρητης αυγουστιάτικης ζέστης, όπου οι άντρες είναι κυρίως διακοσμητικοί ή απόντες, ο Γουέλς κρύβει έντεχνα τη σπίθα που θα ανάψει αργότερα, μετατρέποντας το σπιτικό των κυρίαρχων θηλυκών Γουένστον σε ωρολογιακή βόμβα. Όλα αυτά όμως λίγη σημασία θα είχαν αν οι καλογραμμένοι και χτισμένοι στη σωστή ψυχολογική βάση χαρακτήρες, δεν είχαν την κατάλληλη υποστήριξη από τους ηθοποιούς.

August-Osage-County-slice

Η Μέριλ Στριπ βάζει στο ρελαντί τη μηχανή για άλλο ένα οσκαρικό ρόλο (αν το πετύχει θα είναι η 18η υποψηφιότητά της) που αποδίδει με στιλ και σαρκασμό, έχοντας στη φαρέτρα της τις πιο έντονες σκηνές του έργου αλλά και τις πιο θανατηφόρες ατάκες. Ακούγοντας την 65χρονη, χτυπημένη από τον καρκίνο και εθισμένη στα αναλγητικά Βάιολετ να μιλάει για τους Ινδιάνους («εγώ είμαι πιο γηγενής από αυτούς»), τα γηρατεία («οι γυναίκες ασχημαίνουν με τα χρόνια») την επιλεκτική γονική αγάπη («κάθε γονιός έχει το αγαπημένο του παιδί») ή ακόμη και το κάπνισμα ( στην ερώτηση της Άιβι αν «κάνει να καπνίζει;» την αποστομώνει με την αφοπλιστική ατάκα: «Σε ποιον κάνει καλό το κάπνισμα;»), συνειδητοποιούμε ότι αυτή η μητέρα- αφέντης πίσω από το σκληρό, μανιοκαταθλιπτικό προσωπείο της κρύβει βαθιές, μακροχρόνιες πληγές.

Η ευθύνη της βέβαια για το ψυχικό τραυματισμό των παιδιών της δεν μειώνεται παρά ελάχιστα και η επίκληση της αλήθειας σε κάθε πικρία ή προσβολή που λέει, δεν είναι παρά μια δικαιολογία για να συνεχίσει την απεχθή συμπεριφορά της. Ίσως περισσότερο φωνακλού από ότι απαιτεί ο ρόλος της παρουσιάζεται η Τζούλια Ρόμπερτς αλλά εκείνη που κλέβει την παράσταση είναι η αθόρυβη Τζούλιαν Νίκολσον σε μια υπέροχα εσωτερική και χαμηλότονη ερμηνεία ως Άιβι. Η μικρή κόρη επιστρατεύει όλη την καλοσύνη και την πραότητα του χαρακτήρα της για να ξεπληρώσει το οικογενειακό χρέος της και συνάμα να βρει τη δύναμη να αλλάξει τη μοίρα της, παρά το άσχημο παιχνίδι που τελικά της παίζει αυτή.              

“ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ” από 1/1 στους κινηματογράφους σε διανομή Odeon

About the author:
Has 57 Articles

Γεννήθηκε στη Νίκαια και μεγάλωσε στον Πειραιά. Το μικρόβιο του σινεμά το κόλλησε στο ΣΙΝΕΑΚ τη μόνη πλέον αίθουσα της πόλης- κάποτε είχε 10. Βρίσκει το αμερικανικό σινεμά ασυναγώνιστο τεχνικά, το ευρωπαϊκό συγκινητικά ουμανιστικό και το ασιατικό από άλλο πλανήτη- δεν είναι απαραίτητα κακό αυτό. Αγαπάει την Ανδαλουσία και το Παρίσι, ενώ θα μπορούσε να ζει μόνιμα σε ένα αεροδρόμιο όπως ο Τομ Χανκς στο «Terminal». Η λαχτάρα του για σινεμά είναι ακόρεστη. Όπως είπε κι ο αγαπημένος του Αντονιόνι «κάνουμε ταινίες για να γίνουμε πιο υπέροχοι». Εκείνος αρκείται στο να «βλέπουμε όσο το δυνατόν περισσότερες ταινίες: αν έτσι γίνουμε πιο υπέροχοι, ακόμη καλύτερα». Από το 1995 εργάζεται ανελλιπώς ως κριτικός κινηματογράφου.

RELATED ARTICLES

Επικοινωνία
Γενικό e-mail επικοινωνίας screeneyefilm@gmail.com Για αποστολή δελτίων τύπου κινηματογραφικών εκδηλώσεων cine-events@screeneye.net
Εγγραφείτε στο Newsletter μας
Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας για να μαθένετε πρώτοι τα τελευταία νέα μας!

Back to Top