20
ΙΟΥΝΙΟΥ
2018
screeneye.gr
No Comments 13 Views

Bad Boy bubby

kinopoisk.ru

 

1509_4fa274e47a886

Κωμωδία-Δράμα, 114’ Αυστραλία 1993 

του Ρολφ ντε Χέερ

Γράφει η Ελίνα Τραϊφόρου

Το « Bad Boy bubby » με βραβείο Fipresci στη Βενετία το 93, καθώς και μια πλειάδα βραβείων στην Αυστραλία, είναι μια ταινία τόσο ιδιαίτερη που δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητη. Συνδυασμός σοκαριστικών και κωμικοτραγικών σκηνών, τρυφερότητας και άγριας βίας, ένα πολυσύνθετο παζλ που ανυψώνει τον κινηματογράφο σε μάθημα ζωής. Το έργο αυτό είναι μια απρόσμενη εμπειρία.

Ο πρωταγωνιστής της ταινίας (Νίκολας Χόουπ) είναι ένας τριανταπεντάρης που ζει σε μια οικογενειακή φυλακή (αυτή που του έχει φτιάξει η μητέρα του), με αποτέλεσμα να παρουσιάζει στις αντιδράσεις του χαρακτηριστικά παιδιού.

bad_boy_bubby perf 2

Κάποια στιγμή ο ήρωας καταφέρνει να αποκοπεί από τα δεσμά της διαστρεβλωμένης, νοσηρής και αποσαθρωμένης πραγματικότητας του σπιτιού του και να κάνει το μεγάλο βήμα προς τον έξω κόσμο. Έναν κόσμο που το μεγάλο αυτό παιδί αδυνατεί να κατανοήσει, ακόμα και σε πράγματα που θεωρούνται δεδομένα.

Θα καταφέρει ο « Bad Boy bubby » να ενσωματωθεί; Θα βρει συνοδοιπόρους σε αυτή την μεγάλη του περιπέτεια προς τον έξω κόσμο; Τί είναι αλήθεια φυσιολογικό, ποιος και γιατί το ορίζει;

Το πρώτο μέρος της ταινίας λαμβάνει χώρο σε ένα ασφυκτικό περιβάλλον. Αιμομιξία, θρησκοληψία, μάσκες οξυγόνου, κακοποίηση ζώων, λεκτική και σωματική βία δημιουργούν ένα τρομακτικό σκηνικό εφιαλτικών διαστάσεων. Όλη αυτή η ατμόσφαιρα όμως δεν είναι μια αναίτια κινηματογραφική πρόκληση.

Αντιθέτως ο σκηνοθέτης Ρολφ ντε Χέερ μας εισάγει σε έναν κόσμο όπου η φρίκη νοείται ως οικογενειακή διαπαιδαγώγηση καταλύοντας ταμπού και κάνοντας τον θεατή να αναλογιστεί οτι τα ηθικά όρια είναι μια υπόθεση εκκολαπτόμενη. Κάτι ανάλογο επιχείρησε να παρουσιάσει και ο «Κυνόδοντας» του Λάνθιμου. Εκεί όμως που τελειώνει ο Λάνθιμος συνεχίζει ο Ρολφ ντε Χέερ . Βγάζει τον « Bad Boy bubby » αντιμέτωπο με την πραγματικότητα της κοινωνίας, και από τους κλειστοφοβικούς τοίχους ανοίγει την πόρτα για μια προσωπική αναζήτηση.

bad_boy_bubby_ perfect 5

Κατανοώντας το οικογενειακό υπόβαθρο του Bubby που μέσα από μιμητισμό και παιδική αφέλεια, σαν σφουγγάρι απορροφά, ο θεατής αρχικά τρομάζει, αλλά και έλκεται από τον χαρακτήρα του ήρωα. Η χαρά του όταν τρώει για πρώτη φορά πίτσα, η αδυναμία του να κατανοήσει την φύση ενός δέντρου στο δρόμο ή ο θαυμασμός του όταν ακούει μουσική τον καθιστούν ιδιόμορφο στα μάτια των άλλων.

‘Έχοντας παρακολουθήσει το πρώτο μέρος της ταινίας, το κοινό βιώνει με συμπόνια την άγνοια του ήρωα σε αντίθεση με τις αντιδράσεις ενίοτε της κοινωνίας σ’ενα κινηματογραφικό σύμπαν όπου το κοινωνικά συμβατικό μοιάζει εξίσου παράδοξο, κι όπου τα όρια του αποδεκτού διαφοροποιούνται από άνθρωπο σε άνθρωπο ανάλογα με τις αξίες και τα πιστεύω του καθενός. Μπορεί να ενσωματωθεί ένα άτομο σαν τον Bubby με παιδικές τραυματικές εμπειρίες; Η μουσική ως αναπαράσταση εμπειριών και θεραπευτικό μέσο, ως αυτοαναφορά και λύτρωση μαζί, και προπαντός η αγάπη και ο σεβασμός στην ιδιαιτερότητα του άλλου, θέτουν τον θετικό πόλο της ταινίας. Αν κανείς δεν γεννιέται τέρας, γίνεται. Και ακόμα παραπέρα, σύμφωνα με τον Ρολφ ντε Χέερ το τέρας δαμάζεται, γλυκαίνει και μεταμορφώνεται σ’εναν εκκεντρικό πρίγκιπα. Κι από τα σκουλήκια της ψυχής ξεπετάγονται τελικά πεταλούδες.

bad_boy_bubby perf 3

Ο δημιουργός χρειάστηκε μια δεκαετία για να γυρίσει την ταινία, κρατώντας σημειώσεις από διάφορες σκέψεις που του κέντριζαν το ενδιαφέρον. Η επιλογή του Νίκολας Χόουπ καταλυτική, σε ένα ρόλο που μένει αξέχαστος. 32 διαφορετικοί διευθυντές φωτογραφίας, ένας για κάθε σκηνή πήραν μέρος στην ταινία, σε μια τέτοιου τύπου σύνθεση, που φέρνει στο νου τον «Δεκάλογο» του Κισλόφσκι και δένει αρμονικά έχοντας σαν συνεκτικό στοιχείο τον Bubby. Επίσης άλλη μια καινοτομία της ταινίας είναι η χρήση πρωτότυπης  ηχοληψίας με μικρόφωνα, κολλημένα κοντά στα αυτιά του πρωταγωνιστή ώστε να εντείνεται ο υποκειμενισμός και στον ηχητικό τομέα. Το « Bad Boy bubby »  ενώνει τη φιλοσοφία με την κοινωνιολογία, την κωμωδία, το  δράμα, τον τρόμο, και τον έρωτα σ’ενα έργο που αναλύει την ανθρώπινη ύπαρξη, τόσο εκθειάζοντάς την όσο και επικρίνοντάς την. Και δεν είναι καθόλου τυχαίο οτι, όπως αναφέρει ο σκηνοθέτης, κάποιοι έχουν κάνει διδακτορικά βασισμένα πάνω σ’αυτήν την ταινία.

About the author:
Has 66 Articles

H Ελίνα Τραϊφόρου σπούδασε κινηματογράφο στο Reading της Αγγλίας και συνέχισε με μεταπτυχιακές σπουδές πάνω στο σενάριο και τη σκηνοθεσία στο Sheffield. Δίδαξε θεωρία κινηματογράφου στο Ash in Art και έχει γυρίσει ταινίες μικρού και μεσαίου μήκους, κυρίως ντοκιμαντέρ. Έχει εντρυφήσει στο πολωνικό σινεμά και ιδιαίτερα στη φιλμογραφία του Κριστόφ Κισλόφσκι. Έχει εκδώσει επίσης διάφορες ποιητικές συλλογές.

RELATED ARTICLES

Επικοινωνία
Γενικό e-mail επικοινωνίας screeneyefilm@gmail.com Για αποστολή δελτίων τύπου κινηματογραφικών εκδηλώσεων cine-events@screeneye.net
Εγγραφείτε στο Newsletter μας
Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας για να μαθένετε πρώτοι τα τελευταία νέα μας!

Back to Top