20
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
2018
screeneye.gr
No Comments 103 Views

Godard, Mon Amour

godard-mon-amour-movie-poster-2018-1020778195

γογο

Κριτική Ιάκωβος Γωγάκης

Ουδόλως τυχαίως, εν μέσω θέρους κι ένα χρόνο μετά την πρώτη της προβολή στο Φεστιβάλ Καννών, κυκλοφορεί τις μέρες αυτές σε ευρεία ευρωπαϊκή διανομή η ταινία “Godard, Mon Amour” , η πιο πρόσφατη δημιουργία του Μισέλ Χαζαναβίσιους, τον οποίο μάθαμε από την ευρηματική βωβή κωμωδία The Artist”( ένας ύμνος στο φιλμ νουάρ) η οποία του χάρισε και το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, το 2012.
Το στοίχημα ήταν πολύ μεγάλο για τον Γάλλο σκηνοθέτη, αφενός γιατί και το ίδιο το διακύβευμα της ταινίας ελλόχευε κινδύνους ( να υποπέσει στην παγίδα της αγιοπόιησης του πρωτοπόρου σκηνοθέτη Ζαν-Λικ Γκοντάρ) και αφετέρου, να αποδείξει οτι δεν είναι ο σκηνοθέτης της μίας και μοναδικής καλής ταινίας,μετά από τις απαξιωτικές κριτικές για το έργο του « The Search»( δείτε ΕΔΩ).
Τις παγίδες της αγιοποίησης τις απέφυγε. αλλά έπεσε στις αντίθετες παγίδες, δηλαδή στην ασταμάτητη διακωμώδηση-εν είδει παρωδίας, της προσωπικότητας του πρωτεργάτη καλλιτέχνη της κινηματογραφικής Νουβέλ Βαγκ. Ο Γκοντάρ εμφανίζεται ως κουλτουριάρης μεγαλοαστός, επαναστάτης -μαοϊκός με οικονομική άνεση, , ναρκισσιστής και μισογύνης.
Η συγκεκριμένη εικόνα, μπορεί να μην απέχει παρασάγγας από την πραγματικότητα, αλλά η οπτική του Χαζαναβίσιους, να στηριχθεί στο θεατρικό είδος της γαλλικής μπουλβάρ, φλερτάροντας με τη φαρσοκωμωδία, για να περιγράψει έναν πολύπλευρο δημιουργό, βαθύ γνώστη της φιλοσοφίας, της πολιτικής αλλά και του σινεμά( με τις προχωρημένες τεχνικές), αποδεικνύεται άνιση και μη επαρκής.
Βέβαια, ο Χαζαναβίσιους, δεν επέλεξε μόνος να τον απογυμνώσει, το έκανε μαζί με την ηθοποιό, με τη  σύντροφο και τη μούσα του Γκοντάρ, την Αν Βιαζέμσκι( χώρισαν το 1979), χρησιμοποιώντας τα απομνημονεύματά της, λίγους μήνες προτού ξεσπάσουν τα μεγάλα γεγονότα, του Μάη του 1968, κατά την περίοδο που ο Γκοντάρ ετοίμαζε να κάνει στροφή στην καριέρα του, γυρίζοντας το μαοϊκό έπος ¨” Η Κινέζα”. Ο Γκοντάρ τότε ήταν 36 και η Βιαζέμσκι 19, χωρισμένος πια από την Άννα Καρίνα.
Η ταινία έχει κεφάλαια( όπως το συνήθιζε και ο Ζαν-Λικ), η μπαρουτιασμένη ατμόσφαιρα του 1967, οι κλυδωνισμοί της Τέταρτης Δημοκρατίας και η νεανική επιθυμία για αλλαγή, δίδονται στην ορθή τους διάσταση, με τα αρχικά στάδια της ταινίας, να μας δείχνουν τον Γκοντάρ να συμμετέχει σε μια πορεία κατά της κυβέρνησης του Ντε Κωλ.

Ο Χαζαναβίσιους όμως, αστραπιαία αποκαλύπτει τις προθέσεις του, να μην μπει στη διαδικασία να παρουσιάσει μια βιογραφία και μια ερωτική σχέση πολυδαίδαλη και ιντελεκτουαλιστική. Η ιστορία του είναι απλουστευμένη, όπως είναι -ίσως- και η καθημερινότητα των περισσοτέρων ζευγαριών, των μικροαστικών ή-καλή ώρα- των μεγαλοαστικών-καλλιτεχνικών, όπου υπάρχει η δυνατότητα της φιλοσοφίας χωρίς λακωνιζείν, να μπορεί να στεναχωριέται κανείς για τις κακές κριτικές( όπως ο Γκοντάρ για τη μη αποδοχή από τους κριτικού της “ Κινέζας”), να βιώνει τον μεγάλο έρωτα και τις μικρές ερωτικές συγκρούσεις, που συν τω χρόνω γίνονται μεγάλες.
Δεν χρειάζεται να είναι κανείς μυημένος στο σινεμά του Γκοντάρ, ούτε να ξέρει με κλειστά τα μάτια τη βιογραφία του, για να διεισδύσει εύκολα στην προσωπικότητα του. Αντιθέτως, οι φανατικοί γκονταρικοί σινεφίλ ίσως αναγνωρίσουν τις μεγάλες αντιφάσεις του συγκεκριμένου πορτρέτου. Ο Χαζαναβίσιους με πονηρό τρικ, δημιουργεί μια ευχάριστη ταινία-καλοκαιριού, η οποία απευθύνεται στο ευρύ κοινό, σαν να είναι ο ήρωας της ταινίας ένας σχετικά άγνωστος σκηνοθέτης μεταξύ αγνώστων, την εποχή της φοιτητικής κι εργατικής εξέγερσης στο Παρίσι του’68.
Ο Λουί Γκαρέλ μεγάλωσε μέσα σε ένα περιβάλλον, όπου το κινηματογραφικό ρεύμα της Νουβέλ Βάγκ ήταν τρόπος ζωής κι ως   ένας άρτιος αντί-καρατερίστας ηθοποιός, απέδωσε με άνεση και “τουπέ”  τον “ γκονταρικό ρόλο”, ενώ και η γνωστή μας από το “Νυμφομάνιακ” Στέισι Μάρτιν, διαθέτει πηγαίο ερωτισμό, όπως διέθετε και η Αν Βιαζέμσκι.

“O 87 χρόνος σκηνοθέτης αποδοκίμασε σε γραπτή δήλωσή του, την συγκεκριμένη ταινία(this movie is a stupid stupid idea ).

“Godard, Mon Amour”( ο πρωτότυπος τίτλος μεταφράζεται ” ο Φοβερός” ενώ ο συγκεκριμένος παραπέμπει στο έργο ” Χιροσίμα Αγάπη μου”) από την Πέμπτη 7 Ιουνίου στους κινηματογράφους.

RELATED ARTICLES

Επικοινωνία
Γενικό e-mail επικοινωνίας screeneyefilm@gmail.com Για αποστολή δελτίων τύπου κινηματογραφικών εκδηλώσεων cine-events@screeneye.net
Εγγραφείτε στο Newsletter μας
Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας για να μαθένετε πρώτοι τα τελευταία νέα μας!

Back to Top